vineri, 27 iunie 2008

Marketing la ikea

Astazi am dat peste un comunicat de la Ikea. Retrag de la vanzare un produs la care exista riscul aparitiei unor accidente. In plus solicita clientilor sa returneze produsul.
Nu stiu care va fi procentul celor care vor solicita returnarea banilor, dar multe companii au de invatat de la aceasta actiune.

Se intampla sa lansezi produse si servicii de calitate slaba sau periculoase pentru sanatatea utilizatorilor(ultimele ar trebui sa fie foarte foarte rare). Si atunci este un moment excelent sa faci o impresie buna, asa cum face acum Ikea.

Ieri am intalnit o situatie comparabila. O publicatie economica s-a decis sa recompenseze primii 5000 de abonati cu un DVD player cadou. Intamplator ma numar printre acestia. Nu ma asteptam la altceva decat la un brand no-name dar cand il scot din cutie nici macar nu s-a deschis tray-ul. L-am pus inapoi in cutie si vreau sa vad acum ce sa fac pentru reciclare.
Un exemplu de cum sa nu fidelizezi clientii/abonatii.
Mai bine premiau jumatate dintre abonati dar erau atenti la calitatea produsului.

luni, 23 iunie 2008

Germania pe bicicleta arata bine


Ce altceva poti spune atunci cand vezi doamne elegante care merg la serviciu cu bicicleta? Multi batranei folosesc acest mijloc de transport si nu cred ca doar din economie.
M-am intrebat de ce si la noi nu exista trendul asta, de a folosi mijloace alternative de transport. Dar la noi e o particularitate... multi stau la bloc in Bucuresti. Cum naiba sa faci tu ca femeie cand ajungi acasa? Iei bicicleta in lift si urci pana la 6? Daca o lasi afara probabil ca toti taranii(de Bucuresti) vor vandaliza respectivul vehicul. Asa ca hai sa claxonam in continuare la semafor. E mai bine nu?

Daca Parazitii spuneau de Romania ca este o tara de shaormarii, farmacii, banci, Germania pare una a magazinelor de optica si a naturii. Se cunoaste ca verzii au un cuvant de spus in politica aici. Fiecare spatiu de pamant ramas liber este folosit pentru a planta ceva. Si nu ma refer la obisnuitele rulouri de iarba pe care companiile de la noi le pun in fata sediului, ci la pomi si arbusti. Totul este insa taiat si organizat, inclusiv iarba din parcuri.

Ce mi-a mai placut:
- EURO2008 este folosit la maxim ca instrument de marketing: farmacii, terase, supermarketuri etc toate folosesc acest prilej pentru castiguri suplimentare
- Fotbalul este indragit de toata lumea, nu exista acea separare “clasica” de la noi(femeia cu telenovela, barbatul burtos cu berea si meciul). Dupa victoria Germaniei de aseara, pustoaice de 14 ani mergeau pe bicicleta si se bucurau.
- La ora 10 pare ca o bomba cu hidrogen a fost aruncata in zona cladirilor de birouri: toata lumea este la lucru si nimeni nu se vede pe strazi.
- Foarte foarte multe spatii verzi, intretinute constant de echivalentul ADP-urilor. Intr-un parc am vazut castori, iepurasi si rate. In Neuss, exista un raulet care trece prin mijlocul localitatii, iar in jurul acestuia s-a creat parcul.
- La 19 toate magazinele se inchid. Nu exista stat peste program. Dupa, oamenii merg in general la o bere la terase
- Nu se claxoneaza. Un singur claxon am auzit, urmat de o busitura(accident clasic – intrarea in cel din fata la semafor)
- Schi nautic facut pe un lac din apropiere. Totul realizat prin intermediul unui mecanism central de comanda si a unor scripeti si nu cu ajutorul vreunei salupe. Am uitat sa spun pretul....19Euro 2 ore. La noi cred ca puneau 100lei ora
- Cladirile sau mijloacele de transport nu sunt sufocate de bannere. Acestea au o dimensiune decenta si sunt amplasate in locuri speciale. In autobuze te “agaseaza” niste reclame de dimensiuni uriase 30cmx10cm
- In fiecare statie a mijloacelor de transport exista un display unde se afiseaza timpul in care vehiculul va ajunge in statie, actualizat la fiecare minut. Biletele se iau de la automate
Interesant – spre deosebire de situatia de la noi, statul este vazut ca unul dintre cei mai buni angajatori. Conform unui prieten german “daca s-ar putea, am lucra toti pentru stat”.
Nota: impresii bazate pe vizita la Dusseldorf.