joi, 17 ianuarie 2008

Cine a tras in noi? Dar in 4, 3, 2?

In aceasta saptamana presa a anuntat ca filmul lui Cristian Mungiu "4luni 3saptamani si 2zile" nu a intrat in competitia pentru Oscaruri la filme straine.
Dincolo de discutiile clasice("am fost furati?", "de ce ni se intampla mereu noua?" etc) ramane o certitudine - in ceea ce priveste a 7a arta, abordarea americana difera fundamental fata de cea europeana(aici ne incadram si noi).
Chiar de cand am vazut la cinematograf filmul am inteles de ce i-a fermecat pe francezi si m-am gandit ca nu va avea cine stie ce succes peste Ocean.

Americanii vor altceva - filme "luminoase", cu personaje bune si rele clar conturate, mesaj moralizator poate si happy-end.

Filmele europene "clasice" sunt mai artistice, camera nu respecta niste reguli standardizate, regulile sunt altele fata de blockbusterele hollywoodiene.

Iar regulile sunt respectate si de critici.
Cred ca acelasi lucru se va intampla si in salile de cinema - americanii nu vor gusta acest film.
Totusi, castigarea premiului de la Cannes e un mare mare mare succes.

In mintea mea Oscarul e legat de marketing, de buget, de targeturi, cote de piata pe cand Palm d'Or imi sugereaza actori care joaca din pasiune, inovatie, lipsa de standardizare.

Enjoy it!

3 comentarii:

  1. pe mina ma amuza titlurile de genul "4 3 2 a pierdut Oscaru" wich is funny, ca nu ai cum sa pierzi ceva ce nu ai avut .. but whatever. acu din punctul de vedere al omului care nu l-a vazut... eu sunt de parerea americanilor... imi plac filmele mai luminoase si mai putin despre comunismul pe care nici eu nici americanii nu l-am trait.. deci asta e cand faci un film despre comunism and no happy ending nu tre sa fii foarte optimist. Filmele de peste ocean sunt comerciale si daca nu sunt comerciale atunci pun in discutie probleme cu care s-au confruntat sau au cat de cat habar.. comunismul nu cre ca le trezeste vreo simpatie extraodinara pt ca nu au avut de-a face cu el nici ei nici vecinii apropiati. dar sunt de acord cu tine Cannes-ul tine foarte mult la impresie artistica, la arta pura..iar Oscarul la vanzari. Oricum felictari regizorului si actorilor au impresionat si asa extrem de multi oameni fara sa fie nevoie de Oscar :)
    -- za Didi

    RăspundețiȘtergere
  2. Parca erai cu francezii. Titluri de acest gen se pot face atata timp cat la fotbal se afirma ca Brazilia a pierdut trofeul C.M. cand ieste in semifinale. E vorba de a fi favorit sau nu de catre presa :)

    P.S. Vezi filmul!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. am o oarescare...simpatie pt franceza si modul lor de gandire si de implicare sociala ca tot am vb si de asta..si la ei filmul a aajuns in scoli ceea ce e wow..dar... asta nu inseamna ca daca francezii l-au placut si romanii l-au facut trebuie sa-l vad si eu..ce vrei... i'm a sucker for a happy ending :D

    RăspundețiȘtergere